vegan24

Direktlänk till inlägg 27 december 2013

Fortsättning följer...

Av Tove - 27 december 2013 18:58

Hej på er igen! Är hemskt ledsen att det inte kommit något inlägg nu över julhelgen! Det var ju nu jag hade tänkt att jag skulle blogga som mest, men hade nog mer att göra än jag räknat med och tiden bara sprang iväg!

Jag har haft en fin jul med släkt från alla håll. Fått många fina julklappar, bland annat en digital köksvåg som jag önskat mig. Hoppas på att denna ska bli min nästa bästa vän i köket.

Julbordet i vegansk tappning var ingen match!

Jag gjorde egen rödbetssallad utifrån ett recept från ICA,  och bytte ut smetanan mot sour supreme. Blev helt okej faktiskt, är inte döförtjust i rödbetssallad i vanliga fall heller, men värt att prova var det! Receptet hittar ni här: http://www.ica.se/recept/supersnabb-rodbetssallad-716866/


Gjorde även en morotspuré från vegoriket: http://vegoriket.se/rostad-morotspure-pimpad-med-saffran/. Den var god och absolut mer än bara ätbar i mina tre dagar av julmat, men ingen jättejätte succé heller. Skulle kanske varit godare som tillbehör och inte i så stora mängder som jag åt den...

Till purén käkade jag faktiskt färdigköpt falafel från Hälsans kök, finns i frysdisken. Enligt mig en helt ok falafel som räcker att man tinar upp i micron om man inte har tid att steka.


Min stora favorit och det jag är mest nöjd med efter julstöket i köket var min risgrynsgröt. En risgrynsgröt gjord på havregrädde och havremjölk, jättegod och lätt att laga!

Havresmaken tog inte över som jag trodde att den skulle göra, utan gröten hade fortfarande den där typiska "risgrynsgrötsmaken" kvar.

http://www.mjolkfri.com/visa_recept/66/risgrynsgrot_4_port/

  Dessa tre grejer var de jag bidrog själv med till julbordet. Sen fanns det ju även lite andra grejer jag kunde äta. Bland annat lite goda sallader, bruna bönor och fantastiskt gott bröd!

Till Kalle Anka och julgodisbortet senare på julaftonskvällen nöjde jag mig med clementiner, lite klassiska dadlar och fikon och några bitar ekologisk mjölkfri choklad från Plamil. God och inte alls svår att få tag på, jag köpte min på ICA.

 


Trotts att julafton var för tre dagar sedan och det var ju mitt mål; att leva veganskt tills dess, har jag faktiskt inte avslutat än...

Det gick ju så himla bra, och fick inte ens en liten tillstymmelse till brist på varken protein, järn, B12 eller kalcium, trotts att jag också tränat som vanligt och allt sånt! Så, så som det ser ut nu så fortsätter jag med veganskt på obestämmd tid!

Funderar även på att låta bloggen leva vidare faktiskt. Nu väntar dock en hektisk termin i både skolan och på träningen, så inlägg kommer kanske inte varje dag eller vecka. Utan kanske varannan vecka, då jag har tid och känner för det, så att det inte blir framkrystat och hafsigt. Kvalité och inte kvantité!

Om ni vill vara säkra på att inte missa något, men ändå inte orkar hålla koll på bloggen varenda dag så rekomenderar jag att följa den på blogkeen.com. Där är det bara att skapa ett gratis konto och klicka på prenumerera, så får ni ett mejl varje gång jag skrivit någonting.


Vi höres!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove - 10 maj 2014 20:21


Tänkte se en stund på Eurovision Song Contest nu ikväll. Rörde ihop en Raw Chokladmousse för att festa till det lite. Av den provsmaken jag gjorde förut så avgör jag att den var riktigt god. Lite nötig, mörk chokladsmak. Spännande.  Mosade bara all...

Av Tove - 23 april 2014 16:03

Och så var påskhelgen också över. Tänk vad tiden går fort! Jag hoppas alla ni haft en trevlig långhelg, det har jag i alla fall. Jag valde att bryta av påsken och tagga om till sommalov med en liten sushibjudning i familjen.   Jag har väl bara kä...

Av Tove - 10 april 2014 12:45


För ett bra tag sedan så firade jag min födelsedag med den veganska morotskakan från www.vegankocken.wordpress.com, och det enda jag kan säga är MUMS!  Hyfsat enkel var den att göra, så jag gjorde den även med de små spårarscouterna (8-9 år) i vår ...

Av Tove - 7 april 2014 08:15


Som vegan så kan ju fantasin med vad man ska lägga på morgonmackan torka ut rätt snabbt. MEN! Nu kommer i alla fall ett tipps som gör det roligare ett litet tag i alla fall!   Jag pressenterar en jättegod bönpastej, gjord på "stora vita bönor", s...

Av Tove - 2 april 2014 11:15


Tänkte tipsa om en riktigt fräsch broccolisoppa som jag hittade i min gamla hemkunskapsbok från femman, jag gjorde om den något, t.ex så tillade jag kikärtor så att den skulle blir något mer proteinrik.   Skulle dock inte tipsa om att frysa den. ...

Presentation


Nyfiken, nybliven vegan. Hon brinner även för miljöfrågor av alla slag och är både stolt NSF-scout och Taekwon-Do utövare. Skolan tar dock mycket av hennes dyrbara tid, vilket gör att hon inte kan hålla bloggen lika uppdaterad som hon skulle vilja.

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Matbloggstoppen

hittarecept.se/" id="hr-qSnJS">Matbloggstoppen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards